Neemt u genoegen met ‘goed genoeg’?:

Stel: u krijgt te horen dat u een zware operatie aan uw hart moet ondergaan. Wat doet u vervolgens als u het gevoel krijgt dat uw behandelend chirurg niet bepaald de beste in zijn vak is? Hopen op het beste, denken ‘het is toch niet zo belangrijk’, of vooral heel snel zoeken naar de chirurg waarbij u wel het gevoel heeft dat u in de beste handen bent?

In onze business gaat het niet om het uitvoeren van levensreddende operaties. Toch verbaas ik mijzelf er regelmatig over hoe bedrijven vaak kiezen voor ‘goed genoeg’ als het gaat om hun online strategie.  ‘Ons marketingbureau, die een kei is in marketing ‘doet ook websites’, ‘Mijn neefje bouwt ook apps’ of ‘Henk van de ICT afdeling kan toch zeker wel een website bouwen met zo’n template’ zijn slechts enkele voorbeelden.  Het lastige van dit soort keuzes maken is dat de gevolgen niet direct duidelijk worden. U ziet niet de potentiële klant, die zich ergert aan de slechte bediening van uw site op zijn iPhone, of de lead die uw dienstenoverzicht zo onoverzichtelijk vindt dat hij snel verder zoekt.

Over zoeken gesproken, (hoe) komt uw site naar boven als een klant daadwerkelijk verder Googelt? Dit soort uitdagingen worden helaas vaak niet genoeg getackeld als u kiest voor ‘goed genoeg’ en een klant is weg voor u er weet van hebt.

Nog enkele voorbeelden van het verschil tussen een ‘goed genoeg’ en ‘geweldig’ website:

Een ‘goed genoeg’ website/online portal is oppervlakkig en niet meer dan een digitaal visitekaartje. Helaas regelmatig een rafelig visitekaartje door niet-werkende links, browser incompatibiliteit of verouderde inhoud.

Een geweldige website/online portal weerspiegelt uw vak. Het design en de functionaliteit zijn het voorbeeld van uw passie voor uw vak. Het gevoel van een bezoeker over uw website voorspelt zijn algehele gevoel over uw bedrijf. Dit is waarom ‘user experience’ het sleutelwoord is.

Een geweldige website/online portal is net als een geweldige salesmedewerker die daarnaast werkt wanneer u dat niet doet, 24 uur per dag. Hij zet altijd zijn beste beentje voor, neemt geen rookpauzes en ruziet niet met uw klanten. Helder communiceren met uw klant wanneer het uw klant schikt.

Een geweldige website/online portal ‘doet het gewoon’. Het up-to-date houden, alle inhoud maar bijvoorbeeld ook waterdichte beveiliging, is kritisch. Uw site/online portal moet werken op alle platformen, zonder dat dit u moeite kost.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Liever hebben wij het met u persoonlijk over uw digitale uitdagingen en wat het voor uw business kan betekenen als u kiest voor ‘geweldig’.

Guido Wintjens

Directeur Ivengi.com

 

Andere berichten van Ivengi: