Please don’t block my ad:

De online-versie van de ja/nee-sticker houdt de gemoederen al jaren bezig: Websurfers kunnen een Adblocker instellen om te zorgen dat ze jouw display ads niet zien. De opkomst van deze instellingen dwingt marketeers om creatiever om te gaan met de middelen die ze inzetten om de boodschap van een campagne over te brengen.

Hoe ging het ook alweer?

Banners zijn, samen met e-mail uitingen, de eerste vorm van online marketing die de meeste van ons kennen. De eerste banner werd in 1994 geplaatst op www.hotwired.com, de website van Wired Magazine. Deze banner werd geplaatst in opdracht van het Amerikaanse AT&T en maar liefst 10 – 15% van de mensen die deze banner zagen klikten door. Een dergelijk Click Through Rate (CTR) is waar menig marketeer of designer vandaag van droomt. In het hedendaags internetlandschap zien we dat de meeste display-banners een gemiddeld CTR van 0,18% aantikken. De rest negeert dus gewoon wat jij te vertellen hebt.

De eerste e-mail die voor marketingdoeleinden werd gebruikt kwam van Gary Thuerk. Hij mailde 400 van zijn leads en haalde daar maar liefst 13 miljoen aan sales uit. Zijn gok is dat 200 geadresseerden de mail openden. Als een ware pionier kreeg hij natuurlijk ook wat kritiek op zijn aanpak, maar een “unsubscribe-knop” was er nog niet. Inmiddels mag je met een e-mailcampagne een open rate van ongeveer 20% rekenen, daaruit krijg je dan weer gemiddeld zo’n 2,5% clicks, afhankelijk van de branche waarin je je bevindt.

En nu dan?

Adblockers maken het marketeers niet gemakkelijk, maar we houden van een uitdaging! Tegenwoordig zijn er veel manieren om de adblocker te omzeilen. Ook wij zijn constant bezig met het bedenken en creëren van leuke campagnes om de doelgroep effectief te bereiken. Zo zijn er manieren om jouw product of dienst natuurlijker te verwerken en door creatieve insteken te bedenken ben je ook nog eens hartstikke “consumer friendly”! De 2 meest voorkomende middelen  zijn branded content en social media marketing.

Branded Content

Branded content marketing is een vorm van online marketing die consumenten vaak heel fijn vinden aanvoelen. Ze ervaren de content namelijk vanuit het platform, zij het een blogger of een nieuwssite, dat zij vertrouwen. Branded content valt niet te blokkeren door middel van een adblocker en wordt daardoor steeds vaker ingezet. Het is een fijne manier om de doelgroep voor het eerst in contact te brengen met een campagne.

Door het slim aan te pakken kun je zelfs doelgroepen aanmaken van iedereen die de content heeft gelezen. Door dit te doen kun je data driven een doelgroep aanspreken met vervolg content (retargeting). Deze content wordt gecreëerd voor een groep die zich al dieper in de customer-journey-funnel bevindt en dus ook relevanter is. Het retargeten doen we door middel van bannering of social media. Doordat de content of banner een logische opvolging is, komen de uitingen natuurlijker over. Zo hebben websurfers die Adblocker ook niet meer nodig!

Social Media

Social media marketing is de volgende vijand van de Adblocker. Bij Social media marketing zet je jouw social media kanalen in om de doelgroep op de hoogte te brengen en  houden van jouw product of dienst. Door creatief om te gaan met je content creëer je een fanbase die jouw content niet alleen ziet, maar er ook bewust voor kiest. Daarnaast kun je door middel van social media advertising ook nog eens een doelgroep bereiken op een manier die vergelijkbaar is met display-advertising maar die je niet kunt blokkeren door middel van een Adblocker.

Unblock die Adblocker

Adblockers zijn in het leven geroepen omdat mensen zich irriteerden aan display-uitingen en vaak ook met groot gelijk. Nu is er veel werk gegaan in het bedenken van andere manieren om de doelgroep te bereiken en zoals je ziet leiden vele wegen naar Rome. Maar hoe zorgen we er nou voor dat mensen die Adblockers uitzetten, of dat andere mensen ze niet aan gaan zetten? Consumer-Friendly-Advertising is daarin de oplossing. Een creatieve display-uiting die de doelgroep enthousiasmeert wekt geen tot weinig ergernis op. Wij, bij Walnut hebben best wel even dubbel gelegen over deze campagne:

Laten wij, als marketeers, nou eens beloven dat we jou leuker benaderen. Zorg jij er dan even voor dat je die adblocker uit zet?

Wil jij meer weten over ons, branden content of adblockers? Stuur ons dan een mailtje op hallo@walnut.marketing. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op. Tot dan!

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: