SEO tips voor betere vindbaarheid van je website in Google:

Onze SEO tips maken jou wat ‘SEO slimmer’ kunnen je zeker al een eind op weg helpen.

Grote kans dat je wel eens iets leest of hoort over hoe belangrijk SEO (Search Engine Optimalization) is voor je websiteoptimalisatie. Dat is helemaal waar. Veel mensen weten dat SEO iets met zoekwoorden en de vindbaarheid van je website in Google heeft te maken. Echter, weten ze vaak niet meer dan dat. Wij krijgen regelmatig de vraag van onze klanten hoe SEO nou precies werkt en wat het je kan opleveren. Daarom vinden wij het de hoogste tijd om onze volgers met fijne SEO tips wat ‘SEO slimmer’ te maken.

Laten we beginnen met een leuk feitje: De zoektocht naar een product begint bij 80% van alle consumenten door een zoekopdracht in Google in te typen. Dat is zeker niet niks en bewijst alleen maar hoe belangrijk het is om je website SEO technisch in orde te hebben. Aan de hand van onderstaande SEO tips moet je al heel wat verder komen.

Achterhaal de juiste zoekwoorden

Om zoekwoorden te kunnen bepalen moet je eerst weten of er wel op gezocht wordt. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat mensen andere woorden gebruiken om iets te vinden. Denk daarom in vragen, behoeften en problemen. Een voorbeeld: Stel, je runt een sportschool. Het kan zo zijn dat jij gevonden wilt worden op health center of gym, maar mensen typen tijdens hun zoektocht misschien wel gewoon sportschool of een complete vraag in. Het is van belang hier rekening mee te houden wanneer je de zoekwoorden bepaalt. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is de Keyword Planner van Google.

 Laat zoekwoorden terugkomen in koppen en tussenkopjes

Structuur en overzicht in je tekst is belangrijk voor mensen die informatie zoeken. Maar het is ook belangrijk voor Google, aangezien de zoekmachine weet dat koppen en tussenkopjes iets zeggen over de inhoud van de tekst. Laat zoekwoorden daarom terugkomen in de koppen en tussenkopjes van de pagina.

Verdeel het zoekwoord door de hele tekst

Uiteraard moet je er ook voor zorgen dat de zoekwoorden in de tekst zelf voorkomen. Verdeel het belangrijkste zoekwoord meerdere keren door de hele tekst, maar wat meer in het begin van de tekst. Zo is het voor Google snel duidelijk waar het over gaat.

Verwerk het zoekwoord in je URL

De URL, die je bovenaan in de balk van je internetbrowser vindt, is het adres van een specifieke pagina van je website. Als je het zoekwoord in de URL verwerkt zal dit resulteren in betere vindbaarheid.

Zorg voor langere teksten

Korte teksten werken niet goed voor SEO als er veel concurrentie op het zoekwoord zit. Is dit niet het geval, dan kan het wellicht wel lukken. Als je met een korte tekst hoog wilt scoren moet je het vooral hebben van links, maar in het algemeen ranken lange teksten hoger. Echter, is een te lange tekst is ook een risico, want de aandacht van lezers is tegenwoordig heel miniem. Breng vooral nuttige informatie naar boven, lezers zullen zelf wel hun middenweg hierin vinden.

Een mooi trucje om hoger te scoren is door ‘long tail keywords’ te gebruiken. Long tail betekent dat je lange zoekopdrachten die consumenten gebruiken ook in de tekst verwerkt. Een voorbeeld: ‘Wie zijn goede personal trainers?’ zal relevanter zijn dan gewoon ‘personal trainers’. Er zal minder concurrentie op zijn en meer relevante mensen aantrekken.

Vergeet niet dat afbeeldingen ook meetellen

Afbeeldingen zijn aantrekkelijker om op door te klikken dan tekst. De manier waarop je afbeeldingen in de pagina plaatst zegt ook veel voor SEO. De tekst die tevoorschijn komt als je met je muis over een afbeelding gaat, noemen we de ‘image alt tag’. Deze tag kun je toevoegen aan afbeeldingen op je pagina en daar ook weer zoekwoorden in verwerken. Geef de afbeelding ook een korte bestandsnaam, dan doe je het helemaal goed. Meer over het optimaliseren van afbeeldingen lees je in een apart blog.

Maak gebruik van ‘interne en externe linkbuilding’

Interne links zijn links op je eigen website. Deze zijn niet zo moeilijk om te implementeren, want je kunt verwijzen van de ene pagina naar een andere pagina door hyperlinks te plaatsen. Externe links zijn links op andere websites. Een goede strategie om pagina’s van je website hoger te laten ranken is door links op andere websites te verzamelen. Als Google denkt dat jouw pagina belangrijk is en hoog laat scoren, dan komt dit doordat veel andere websites naar een pagina op jouw website linken.

Creëer een aantrekkelijke ‘page title’

De ‘page title’ vind je in het bovenste gedeelte van je internetbrowser en als kopregel in de tekst die Google laat zien als jouw pagina wordt gevonden. Het is niet de titel van de tekst in de pagina zelf, zoals wel vaker gedacht wordt. De page title staat bovenin de HTML-code van een webpagina en is een goede plek om zoekwoorden in kwijt te kunnen. Google helpt een handje door deze woorden dikgedrukt te maken en dus zoekresultaten extra te laten opvallen.

Schrijf ‘metatag descriptions’

Een ‘metatag description’ is een kort stukje tekst dat Google laat zien in de resultaatpagina’s. Je ziet het niet in de pagina zelf, maar in de HTML-code van de pagina. De metatag heeft als doel om samen te vatten waar de pagina over gaat en mensen te enthousiasmeren om verder te lezen.

Er valt nog veel meer te zeggen en te schrijven over alles dat in verband staat met SEO. Deze SEO tips helpen vooral bij het gericht verbeteren van jouw website en dus om het vervullen van bepaalde behoeften. SEO is veel meer dan alleen zoekwoorden. SEO is betrokken bij de hele marketingstrategie.

Wij zijn Walnut.Marketing

Wil je meer SEO tips, rank je nog steeds niet hoog genoeg of heb je hulp nodig bij jouw websiteoptimalisatie? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct en gaan graag met jou aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: