User Generated Content: Een échte DO!:

User Generated Content is the name of the game!

Traditionele marketeers zullen het nog vaak zeggen: niets werkt zo goed als mond-tot-mondreclame! Binnen online marketing zien we ook dat een aanbeveling van een bekende nog steeds extra waarde toevoegt aan de boodschap. Maak klanten fan van jouw onderneming en vaak zijn zij bereid dit succes te delen met hun omgeving.

Daarom zijn wij fan van User Generated Content. Als een klant een positieve ervaring heeft gehad en dit deelt met zijn doelgroep is het alleen maar waardevol om in samenwerking zijn bereik te vergroten. Een invloedrijke derde partij die namelijk zijn positieve ervaringen deelt creëert een toename in de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

User Generated Content, wat is dat dan?

Een super voorbeeld van User Generated Content komt bijvoorbeeld van Burger’s Zoo. Een tijdje terug had ik het genoegen om op Social Today het verhaal te horen van Danny Oosterveer, online marketeer bij Burger’s Zoo. Danny kwam er al snel achter dat de mooiste foto’s van de dieren gemaakt werden door hun eigen bezoekers. Doordat zij foto’s van hun bezoek plaatsten met geolocatie of door Burger’s Zoo te taggen zag Danny steeds meer prachtfoto’s voorbijkomen die hij wilde delen met de volgers en fans van Burger Zoo. Door contact te zoeken met de Instagramaccounts bouwde Danny een heel portfolio op van hoge kwaliteitsfoto’s die hij kon inzetten om Burger’s Zoo op Instagram te promoten.

Hoe zet je User Generated Content in?

User Generated Content is geschikt voor een ‘ongoing’ inzet om aan storytelling met jouw bedrijf te doen. Door User Generated Content te gebruiken vertel je jouw verhaal in de taal van de klant en dus in de taal van de doelgroep. Zet User Generated Content in tijdens de bewustwording- en overweging fases in de customer journey.

User Generated Content bevordert het overwegingsproces

Eerder gaven we al aan dat User Generated Content het beste tot zijn recht komt in de bewustwording- of overweging fases van de customer journey. User Generated Content geeft namelijk weer hoe een product of dienst in iemands leven past. De user maakt het product eigen en laat daarmee zien hoe het de oplossing biedt voor hem of haar. Dit soort content bevordert de overweging voor aanschaf.

User Generated conversation

Naast het inzetten van User Generated Content op je eigen kanalen kun je deze content ook laten groeien onder de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de Coca-Cola campagne waarbij vrijwel iedereen op zoek ging naar dat ene blikje of flesje Coca-Cola met zijn eigen naam. Massaal werden er foto’s, filmpjes en verhalen gedeeld over de zoektocht. Op elk Social Mediakanaal verschenen filmpjes, foto’s en verhalen. Deze vorm van content brengt gesprekken op gang die niet alleen online blijven.

User Generated Content gone wrong

Tegenstanders van User Generated Content zullen zeggen dat het ze nerveus maakt, en dat is niet geheel onterecht. Het betekent namelijk de controle uit handen geven. Dit gebeurt vooral wanneer je streeft naar jouw content op eigen kanalen van gebruikers. Op het moment dat je bijvoorbeeld een sterke hashtag aan je campagne hebt gekoppeld, zorg er dan altijd voor dat deze niet verkeerd opgevat kan worden. Als je hashtag gekaapt wordt voor negatieve promotie kan deze ook het grote negatieve bereik opleveren. Dit noemen we ook wel #hashtaghijacking.

Is het iets voor mij?

User Generated Content kan in principe op elke schaal worden ingezet, maar zorg wel voor een goed doordachte strategie. Zet het in tijdens de bewustwording- en overweging fases van je merk of product. Door je campagne door te voeren op elk vlak en deze sterk af te kaderen zorg je ervoor dat de boodschap aansluit bij de perceptie van je doelgroep. Zo voorkom je dat het publiek er met je campagne vandoor gaat.

Vind je de stap naar User Generated Content nog te groot? Kijk en analyseer dan goed welke “buzz” er nu al wordt gecreëerd op Social Media. Dit doe je het best door middel van community management. Door goed te luisteren naar de uitingen van de doelgroep en de community heb je interessante input voor volgende campagnes en uitingen.

Wij zijn Walnut.Marketing

Wil je toch nog meer informatie of heb je hulp nodig bij het managen van jouw User Generated Content? Stuur een mailtje naar hallo@walnut.marketing, dan nemen we direct contact met je op.

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: