5 ingrediënten voor dé perfecte brainstorm:

Creëer de perfecte brainstorm omgeving met deze 5 tips en haal het maximale uit je team.

Gaan jouw creatieve sessies niet helemaal zoals je zou willen? Geloof me, je bent niet de enige. Vaak verstuur of ontvang je een uitnodiging voor een brainstormsessie, maar hoe moet je creativiteit plannen? Dat gaat toch helemaal niet! Toch is het zo dat je al snel de agenda’s nodig hebt om iedereen bij elkaar te krijgen. Dat iemand aanwezig is bij deze sessie, betekent echter niet dat zijn of haar creativiteit dat ook is. Daarom geven we je graag wat tips om het uiterste uit jouw brainstorm te halen.

Actieve ruimte

Het is belangrijk dat de ruimte die je gebruikt voor je sessie, een ruimte is waarin de groep zich actief voelt. Daarom raden we af om een brainstormsessie te houden op de reguliere werkplek. Bureaus zijn een serieuze no-go en hebben een passief effect op het team.

Richt daarom een plek in op de werkvloer die niet voor reguliere werkzaamheden wordt gebruikt, maar waar mensen juist even kunnen afschakelen. Zorg voor comfort, creatieve prikkels en een ruimte waarin je elkaar makkelijk kunt aankijken. Je zult zien dat het gesprek een stuk makkelijker vloeit.

Onmisbaar: Een whiteboard of raam waar je met stiften op kunt “kliederen”. Dit maakt het in deze ruimte makkelijker om het overzicht te bewaren.

Genoeg tijd

Creativiteit kun je niet haasten, zorg dus dat iedereen zijn volledige tijd kan besteden aan de brainstorm. Er is niets zo jammer als wanneer iemand zich halverwege de sessie naar een afspraak moet haasten.

Doen: Plan een brainstorm na het werk of aan het einde van werktijd. Bestel pizza’s, sla fris in en vergeet de zure snoepjes niet. Door na werktijd op de reset-knop te drukken creëer je een informele sfeer waarin het team zich vrijer opstelt.

Potloden, pennen en stiften

Eerder gaven we al aan dat een whiteboard of iets vergelijkbaars enorm kan bijdragen aan de creatieve sessie. Iedereen in een brainstorm denkt en noteert op een eigen manier, want iedereen verwerkt informatie anders. De een tekent zijn gedachten uit, terwijl de ander bijvoorbeeld liever een lijstje maakt. Gebruik het whiteboard als een rode draad om de ideeën die naar voren komen samen te vatten.

Tip: Post-its zijn een brainstorm’s beste vriend! Gebruik gekleurde post-its om aan te geven bij welk team het idee ligt, bijvoorbeeld geel voor creatie en roze voor content.

Elektronica opzij

Waar we eerder aangaven back to basic te gaan met potloden, pennen en stiften trekken we dit thema volledig door. Laat laptops, smartphones, tablets en presentaties achterwege. Zorg dat iedereen alle input voor de sessie in een geprinte hand-out heeft en dat niemand zich achter een scherm kan verstoppen.

Aanrader: Geef iedereen 1-3 research credits die ze tijdens de sessie kunnen inleveren. Deze credit kan ingeleverd worden voor 1 minuut research op een toegewezen laptop die aan de rand van de omgeving wordt geplaatst.

Het verboden woord

Iedereen die ooit in een brainstorm heeft gezeten heeft vast de volgende woorden naar zich toe geblaft gekregen: “het woord nee bestaat niet tijdens een brainstorm!”. Er valt wat over te zeggen, maar uiteindelijk is er maar één ding dat in een brainstorm niet mag gebeuren: het afkeuren van andermans input. Zeggen dat het woord “nee” fout is, valt daar dus ook gewoon onder.

In een creatieve sessie komen goede én betere ideeën naar boven. Het hele team werkt uiteindelijk aan hetzelfde doel en in een eerlijke en vertrouwde omgeving zal iedereen kunnen toegeven wat het best werkt. Uiteindelijk kunnen slechte ideeën altijd leiden tot briljante ingevingen.

Advies: Creëer een spelelement door een deelnemer die ideeën afkapt te laten trakteren in de volgende sessie.

Het eindresultaat

Met deze ingrediënten zorg je ervoor dat jouw volgende brainstorm in ieder geval sterker wordt dan de vorige. Of je nu nadenkt over interne issues of over de volgende grote social mediacampagne voor een van je klanten: je loopt geïnspireerd, enthousiast en vol goede moed met je team naar buiten. Loopt de sessie toch nog vast? Een beetje frisse lucht doet ook vaak wonderen.

Wij zijn Walnut.Marketing

Is het bedenken van creatieve en originele campagnes jouw uitdaging en kun je onze hulp daar goed bij gebruiken? Stuur ons dan een mailtje via hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct. Laten we samen de uitdaging aangaan!

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: