WhatsApp Business: klantenservice ‘next level’:

WhatsApp, de gratis berichtendienst app en dochterbedrijf van Facebook, heeft nu wereldwijd meer dan 1,3 miljard actieve gebruikers per dag. De app is enorm populair bij jong en oud en blijft alleen maar groeien. Waar WhatsApp eerst vooral interessant was voor particulieren, wordt de chat-app nu ook aantrekkelijk voor zakelijk gebruik. Met de komst van WhatsApp Business kun je je klanten namelijk voorzien van extra service. Daarnaast kun je zakelijk en privé gemakkelijker gescheiden houden. De app is (voorlopig) gratis te downloaden en speciaal ontwikkeld voor het MKB. Vooralsnog is de app alleen beschikbaar op Android. Maar we verwachten dat iOS snel zal volgen. Benieuwd hoe jij de app kunt inzetten voor jouw bedrijf en jouw klantenservice naar een hoger niveau kunt tillen? Daar vertellen wij je graag meer over.

Persoonlijk klantcontact
net dat stapje extra

Je klanten tevreden houden is het belangrijkste doel van jouw business. Logisch, want het bepaalt het succes van jouw bedrijf. WhatsApp Business kan daar heel positief aan bijdragen, omdat je direct kunt communiceren met jouw klanten. WhatsApp is waarschijnlijk de meest gebruikte app onder jouw klanten en biedt veel kansen om jouw klantenservice te verbeteren. Wij denken dat veel mensen het kunnen waarderen als ze snel geholpen worden zonder dat ze daar zelf al te veel voor moeten doen. Een stukje gemak en extra service dus.

Een eigen WhatsApp Business bedrijfsprofiel
word gezien en gevonden

Voorzie jouw klanten van belangrijke informatie en gegevens zodat je de communicatie zo makkelijk en duidelijk mogelijk maakt. Dit kun je doen door jouw bedrijfsprofiel op WhatsApp Business juist in te stellen. De volgende informatie kun je invullen:

  • Bedrijfsnaam en logo
  • Omschrijving
  • Categorie
  • Bezoekadres
  • E-mailadres
  • Website
  • Openingstijden

Klanten kunnen de informatie terugvinden bij contactinformatie nadat ze je telefoonnummer hebben toegevoegd als contact. Zoals je ziet in de afbeelding, oogt dit heel professioneel. Een mooi online visitekaartje.

Snelle antwoorden
communiceer meer, werk minder

Vragen beantwoorden van klanten via WhatsApp klinkt misschien als tijdsintensief, omdat je continu online moet zijn. Maar uiteraard hebben ze hier ook over nagedacht. Sommige vragen worden vaak gesteld, zoals bijvoorbeeld de status van een bestelling, en kunnen met een standaard bericht beantwoord worden. Met snelle antwoorden kun je bepaalde berichten die je vaak verzendt, opslaan en opnieuw gebruiken. Dit doe je door / (schuine streep) te typen, gevolgd door de sneltoets of een ingesteld snel antwoord. Wel zo handig én juist tijdbesparend.

Automatische berichten
meteen antwoorden, ook bij afwezigheid

Je kunt niet constant online zijn en alle vragen meteen beantwoorden, dat snappen zij ook. Daarom biedt WhatsApp Business ook de mogelijkheid om automatische berichten in te stellen. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten begroeten dan kan dat in de vorm van een standaard welkomstbericht, dat helemaal te personaliseren is.

Wanneer je niet beschikbaar bent, kun je een automatisch afwezigheidsbericht sturen dat jouw klanten laat weten wanneer ze een reactie kunnen verwachten. Dit bericht is ook te personaliseren en je kunt makkelijk aangeven wanneer het verzonden moet worden: altijd, aangepast of buiten openingstijden. Helpt je in een keer met het opvoeden van je klanten.

Berichtstatistieken
nieuwe inzichten

Om de boel een beetje inzichtelijk te maken, kun je ook statistieken inzien. Momenteel zijn die nog niet helemaal compleet. Alleen het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten staan erbij. Wel hebben de ontwikkelaars van WhatsApp Business laten weten dat de statistieken snel worden uitgebreid met een gemiddelde reactietijd en de hoeveelheid verstuurde berichten die echt gelezen zijn. Het wordt dus nóg beter!

Extra features
Naast bovenstaande functionaliteiten zijn er nog wat extra features die het erg interessant maken WhatsApp Business te gebruiken als alternatief voor traditionele klantenservice.

  • Accounts kunnen straks gedeeld en verspreid worden over meerdere medewerkers
  • Grote bedrijven worden geverifieerd om er zeker van te zijn dat het geen nepaccount is 
  • Ondersteuning van vaste telefoonnummers
  • Op één telefoon kan zowel WhatsApp Business als de normale WhatsApp tegelijkertijd gebruikt worden, mits je twee telefoonnummers hebt (privé en zakelijk)

Naar onze mening is het zeker de moeite waard aan de slag te gaan met WhatsApp Business. Je hebt eigenlijk helemaal niks te verliezen. Waag een poging en wie weet blijkt het na een tijdje voor jou hét ideale communicatiemiddel te zijn. Dan kan het zomaar voor vele zakelijke voordelen gaan zorgen. En wie wil dat nou niet?

Wij zijn Walnut.Marketing
Wil jij ook richting die klantenservice next level en WhatsApp Business inzetten voor jouw bedrijf? Wij geven je graag de ins en outs, wat tips en persoonlijk advies. Stuur even een mailtje naar hallo@walnut.marketing en kom in contact met een van onze online strategen. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

 

 

 

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: