4 easy en low-budget social media tips!:

Hoe dan? Lees nu onze 4 easy en low-budget social media tips!

4 easy en low-budget social media tips!

94% van de respondenten uit ons marktonderzoek gaven aan dat zij denken dat Social Media van toegevoegde waarde is voor hun bedrijf. Zij zien Social Media als een middel voor het creëren van bereik, naamsbekendheid en nieuwe klanten. Ze hebben gelijk!
71,8% procent geeft vervolgens aan geen maandelijks budget te hebben voor online marketing. Van de mensen die wel een budget hebben voor online marketing krijgt 33% niet meer dan 500 euro om te spenderen aan de online activiteiten. Als de budgetten zo klein zijn of er zelfs niet zijn, hoe kun je dan nog budget besteden aan Social Media? Wij geven 4 easy en low-budget Social Media tips die jou op weg kunnen helpen.

Tip 1: Laat die “Post Promoten knop” links liggen
Facebook vraagt iedere bedrijfspagina eigenaar regelmatig om je organische posts te promoten. Doe dit niet! Het doel van een post promoten is het creëren van betrokkenheid. Een prima doelstelling als je puur en alleen wil dat je post vaker gelezen wordt en meer likes en comments genereerd, maar Facebook kan zo veel meer! Als je een business manager aanmaakt en een advertentieaccount creëert biedt Facebook zoveel meer mogelijkheden. Zo kun je strakker bepalen wat het doel is van je campagne, namelijk: Bereik, verkeer of zelfs conversie.

Daarnaast biedt je dit ook veel meer inzichten en rapportagemogelijkheden, zodat jij precies te weten kunt komen of vrouwen boven de 55 wel geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of totaal niet.

Tip 2: Installeer de Facebook pixel
De Facebook pixel is een stukje script dat je op jouw website plaatst waarmee Facebook opslaat wie jouw website bezoekt én wie een Facebook profiel heeft. Als jij dan eerder al tip 1 hebt opgevolgd, kun je in de business manager een pixel-doelgroep aanmaken. Deze kun je maken van al je website bezoekers, maar ook van bezoekers op specifieke pagina’s. Zo weet jij precies wat de doelgroep interesseert op jouw website.

Als je jouw doelgroep hebt staan, kun je op deze groep advertenties richten. Doordat je weet dat ze al affiniteit hebben met jouw bedrijf en jij daardoor hartstikke relevant bent, is de kans dat ze klikken hoger. Facebook vindt dat ook leuk, want: Hoe relevanter jij bent, hoe goedkoper de actie!

Tip 3: Maak een contentkalender
Door één keer in de drie maanden met je team om de tafel te gaan zitten en te brainstormen over artikelen die mogelijk interessant kunnen zijn voor je fans en je doelgroep heb je al snel een contentkalender gevuld. Let wel goed op de volgorde zodat er voldoende afwisseling is tussen informatieve, vermakelijke of grappige artikelen. Zo houd je je publiek geboeid. Zorg er dan wel voor dat de artikelen ook daadwerkelijk op tijd worden geschreven. Wij liggen het liefst zo’n 2 weken voor op schema. Dat geeft ruimte.

Tip 4: Gebruik tools
Myrthe schreef eerder al een blog over apps die je kunt inzetten om je content op Instagram te optimaliseren. Naast apps of tools voor je content kun je het jezelf ook een stuk makkelijker maken door een stukje planning te optimaliseren. Hootsuite is een van de populairste tools die je gratis in kunt zetten voor Social Media planning. Hootsuite zorgt ervoor dat je content automatisch geplaatst wordt op de momenten die jij vooraf hebt bepaald. Natuurlijk heeft een gratis tool zo zijn beperkingen, maar als het zijn vruchten afwerpt heb je wel wat mooie argumenten als je met directie in onderhandeling gaat over het beschikbare budget.

Uiteindelijk kunnen we natuurlijk nog veel meer tips weggeven, maar deze 4 zijn al flinke stappen op weg naar een eigen Social Media strategie. Vergeet daarnaast ook zeker de kracht van organische content niet, want niet alles hoeft geadverteerd te worden. Als jij met regelmaat interessante of vermakelijke content plaatst, ga je vanzelf een leuke fan-base opbouwen, iets dat misschien al genoeg is voor een stukje naamsbekendheid.

Wij zijn Walnut.Marketing

Wil jij ook Social Media slim, serieus en succesvol inzetten? Meer informatie over de mogelijkheden lees je hier. Wil je meteen aan de slag en heb je daarbij hulp nodig? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: