4 tips voor succesvolle content:

Lees er alles over in onze blog.

Heb jij altijd genoeg te vertellen maar moeite met het vertalen van ideeën in je hoofd naar woorden op papier? Dan is deze blog een handige checklist voor jou. Print hem uit, leer hem uit je hoofd, doe er iets mee. Het kan een goede leidraad zijn voor jouw content. Eerder schreven we waarom een goede voorbereiding zo belangrijk is voor het schrijven van content. Nu is het echt tijd om daadwerkelijk te gaan schrijven. Wij creatieve walnoten zijn overtuigd van de volgende 4 tips voor een succesvolle tekst:

Zorg voor structuur

Creëer als eerste een titel waarin de gehele tekst in een paar woorden samengevat wordt. De titel moet krachtig en uitdagend zijn en de bezoeker aanzetten om de informatie te willen lezen. Tegenwoordig lezen mensen namelijk alleen informatie die ze relevant en interessant vinden. Zorg daarna voor een goede structuur in je tekst. Overzichtelijke navigatie is niet alleen belangrijk voor de lezer, maar ook voor zoekmachines. Tekst wordt namelijk gefilterd op basis van relevantie, afhankelijk van de zoekopdracht. Daarom is het vermelden van de koptekst in de kern van de alinea van groot belang. Zorg ervoor dat de inleiding aangeeft waarom je tekst gelezen moet worden. Voor de lezer is het fijn als een tekst gemakkelijk en overzichtelijk leest. Gebruik hiervoor hoofdkoppen en subkoppen. Zorg er tot slot voor dat: de keywords uit de koppen terugkomen in de alinea, alinea’s niet langer zijn dan 5 zinnen en de lezer niet verveeld wordt met lappen tekst. Tip: ‘Information overload’ werkt niet en te veel scrollen kan als erg irritant ervaren worden.

Wees consistent met de schrijfstijl
De schrijfstijl wordt bepaald in de ‘tone of voice’ van de organisatie. Zie ‘voice’ als persoonlijkheid en ‘tone’ als de manifestatie van je voice. Denk goed aan het volgende:

  • Gebruik taal die iedereen begrijpt;
  • Schrijf in korte en duidelijke zinnen;
  • Houd één soort lettertype aan;
  • Ontwikkel een eigen stijl die je van de concurrent onderscheid;
  • Beslis of je ‘jij’ of ‘u’ zegt;
  • Spreek bezoekers persoonlijk aan;
  • Vermijd jargon of gebruik het alleen als het past bij de doelgroep en stijl;
  • Gebruik alleen afbeeldingen of video’s die de tekst versterken;

And next?

De spelling check. Je wilt natuurlijk niet dat er taalfouten in je tekst staan. Tip: laat andere mensen er eens overheen lezen, zij kunnen met een frisse blik kijken of alles lekker loopt. Verder zorgt een up to date website voor een positieve positie in de zoekmachines. Werk regelmatig teksten bij door leuke nieuwtjes of acties te vermelden die bezoekers trekken.

Attention, people!

De homepage of landingspagina is het eerste dat je bezoeker te zien krijgt. Hier gaat de bezoeker beslissen of de content interessant en relevant is. De beslissing om verder te lezen of niet wordt gemaakt binnen 7 seconden. De content kan nog zo aantrekkelijk zijn, maar als een website dat niet is, haken bezoekers toch af. Gebruik daarom beeldmateriaal dat je tekst ondersteunt. Het is essentieel meteen de aandacht te veroveren en lezers oplossingen te bieden die ze zoeken.

Just do it!

Pak die pen en ga gewoon schrijven. Niemand anders kan het voor je doen. Even niet creatief? Geen probleem! Leg alles even aan de kant, ga sporten, slapen of maak een wandeling. Verfris je mind en pak die pen weer op bij meer inspiratie. Begin willekeurig woorden op te schrijven en kijk waar je uitkomt. Probeer daarna van alles een compleet verhaal te maken. Je zult zien dat met de juiste voorbereiding het schrijven opeens helemaal vanzelf gaat.

Wij zijn Walnut.Marketing 

Wil je meer tips en trucs of heb je toch hulp nodig bij het schrijven van content? Stuur ons dan een mailtje via hallo@walnut.marketing. Wij nemen direct contact met je op.

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: