De 6 belangrijkste online marketingtrends voor 2018:

De mogelijkheden voor bedrijven om zich te verbinden met hun doelgroep door digitale technologie – die steeds slimmer en prominenter wordt – zijn groter dan ooit . Daarom is nú het moment om nieuwe manieren voor leadgeneratie, klantconversie en engagement te integreren in de marketingplannen voor de komende jaren. Wij helpen jou een handje op weg met de 6 belangrijkste online marketingtrends voor 2018!

Online worden we overspoeld met een ‘tsunami’ aan informatie. Door de overdaad aan prikkels is de consument content-moe en steeds blinder voor generieke informatie. Dé grote online marketing-trend voor 2018 is dan ook personalisatie. Maar hoe maak je nou precies dat persoonlijk contact en hou je ’t vast? Dat doe je vooral door relevant te zijn: door gepersonaliseerde, toegespitste informatie te bieden waar je klant écht iets aan heeft.

#1 Beheers micro-momenten

Als het gaat om interactie met de klant is de invloed van mobile devices enorm. We bekijken huizen, recepten, routes en instructiefilmpjes en kopen steeds meer (vanuit thuis, vanaf kantoor, in de auto) op onze telefoon. Deze momenten, waarin we iets opzoeken of een actie uitzetten op onze smartphone, worden micro-momenten genoemd. Onderzoek laat zien dat wanneer klanten informatie nodig hebben, maar liefst 96%(!) van de smartphonegebruikers op dat moment naar de telefoon grijpt om online te zoeken. Diegene die de klant op dat moment het beste van dienst is, maakt de meeste kans. Als bedrijf scoor je door op de juiste manier tegemoet te komen aan deze voortdurende micro-impulsen door precies de juiste informatie te geven op het juiste moment aan de ‘klant in nood’. Nuttige, snelle, one-touch toegang tot de gewenste informatie is de basis geworden voor de vertrouwensband met de klant.

#2 Visualiseren is belangrijker dan ooit

Veruit de meeste spannende en informatieve zaken die online te vinden zijn – spelende kittens, een lachende baby, een spannende commercial met een populair model – bevatten een element van video. Met een visuele boodschap raak je mensen op een dieper level en accepteren ze informatie sneller dan bij een verhaal of bericht.  Als gevolg daarvan is publiek sneller geneigd actie te ondernemen in de vorm van likes of delen. De social media platforms – Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram – staan dan ook vol met pakkende filmpjes. Het mag duidelijk zijn dat online video’s razendsnel zijn gegroeid in populariteit. YouTube registreert meer 18+-kijkers tijdens piek tv-uren dan enig kabel-tv netwerk. Adverteerders kunnen tijdens prime time 56% meer (18-49 jaar) publiek krijgen als ze zouden adverteren op YouTube. Facebook maakte onlangs (in april 2016) bekend dat 1,65 miljard actieve gebruikers 8 miljard video’s per dag bekijken. Videocontent is de snelst groeiende advertentievorm en dé marketingtool van nu.

#3 Maak je content smart & dynamisch

Smart content is ‘content die op slimme wijze is aangepast aan de behoeften van de klant’, die aanhaakt bij verschillende buyer personas en individuele communicatie creëert.

Waarom je dat zou doen? Omdat het werkt! Voorbeeld: een nieuwe bezoeker navigeert binnen je website. De boodschap die je deze nieuweling wilt communiceren wijkt af van de boodschap die je een bestaande klant wilt voorschotelen. Voor de nieuweling is een standaard bericht met een overzicht van je aanbod en een brok aansprekende info geschikt. Bestaande klanten krijgen een individuele boodschap die specifiek is bedoeld om ze vast te houden en terug te laten komen. De cijfers spreken voor zich: 61% van de klanten vertrouwt een bedrijf dat gepersonaliseerde content creëert. Dat is niet vreemd, klanten willen zich associëren met merken en andersom. De band is persoonlijk, de content mag dat ook zijn. Het is een krachtige manier om klanten te binden aan je bedrijf of merk en conversie te verhogen.

#4 Creëer een groep influencers

Als je een klant zover krijgt dat hij of zij je merk leuk/cool/goed gaat vinden, dan creëer je een basis van waaruit positieve mond-op-mond reclame en naamsbekendheid wordt verspreid. Daarna ontstaat een sneeuwbaleffect: de klant is blij met jouw merk of dienstverlening en zal dit waarschijnlijk promoten in z’n omgeving: op kantoor, op een feestje, tegen vrienden, op social media. De positieve ervaring wordt gedeeld binnen zijn netwerk. Hij zegt bijvoorbeeld: ‘Door deze app ben ik echt weer verliefd geworden op muziek’ of ‘Hey, heb je die lancering van die nieuwe kledinglijn gezien?’ Die boodschap lokt een kettingreactie uit: mensen zullen onder de indruk zijn, het merk zelf willen proberen en vervolgens verder vertellen. Wat klein startte, wordt een krachtige invloed met veel impact in de vorm van toegewijde promotors. Uitgangspunt is: herken en lever datgene wat de klant zoekt. Als je de oplossing levert die zijn ‘probleem’ echt begrijpt en oplost, dan creëer je heel makkelijk loyaliteit. Next level is het inhuren van een celeb, blogger of YouTube-sensatie als ambassadeur. De return-on-investment hiervan is hoog: wanneer zo’n influencer interacteert met z’’n publiek over jouw product/merk/dienstverlening, dan zorgt dat voor een enorme boost. We noemen dit ook wel ‘influencer marketing’. In dit blog lees je hier meer over.

#5 Investeer in goede content

Content moet makkelijk te onthouden, vernieuwend en persoonlijk van aard zijn. Hoe doe je dat? Door een ervaren schrijver in te huren die creatieve content produceert, maar die ook de bagage heeft om vloeiend te kunnen schrijven over een scala aan onderwerpen. Zo kan een breed publiek in verschillende branches aangesproken worden. Een professionele schrijver zal een goed verhaal rond je merk of product bouwen, waardoor klanten zich op een dieper, persoonlijker level aangesproken voelen. Het uitgangspunt is aantrekkelijke, betrouwbare en up-to-date content.

#6 Gebruik big data

Big data is informatie die wordt gegenereerd en aangewend om klantgedrag te analyseren. Door data slim te koppelen aan marketingtools, begrijpen bedrijven precies het gedrag van hun klanten en wat nodig is om verkoopresultaten te behalen. Het opnemen van big data in online marketingstrategieën is onmisbaar geworden, maar ook complex en arbeidsintensief. Werk voor specialisten dus. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld wel Google Analytics, maar koppelen de informatie die hieruit komt (nog) niet aan hun CRM- of marketing automation-systeem. Toch is het absoluut de moeite waard om big data (beter) te integreren: uit alle onderzoek blijkt dat het werkt. Dataplatform IDC voorspelt dat de big data-industrie dit jaar sterk groeit naar een mondiale omzet van 102 miljard dollar in 2019.

Wij zijn Walnut.Marketing
Wil je meer weten over deze trends of heb je hulp nodig bij het maken van de marketingplannen voor 2018? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct en gaan graag met jou aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

Andere berichten van HLB Nederland Accountants & Consultants: