“Grab them by the data”:

Vorige week bracht Michael Wolff zijn boek ‘Fire and Fury’ uit. Een onthullend verslag over ’s werelds meest besproken staatsman Donald Trump. Zijn verhaal liegt er niet om. Trump gedraagt zich als een groot kind en is ongeschikt als President. Wolff stelt in zijn boek dat niemand van Trump’s volgers rekende op een verkiezingsoverwinning. Sterker nog, hij rekende er zelf niet op. Hoe kan iemand volstrekt onvoorbereid en zonder ervaring in Washington het schoppen tot President van Amerika? Bij Walnut.Marketing hebben we wel een idee over de oorzaak van Trump zijn verrassende verkiezingsoverwinning.

Data Driven Marketing is het antwoord. Leider van de vrije wereld door een data gedreven strategie. Want waar de opponenten gebruik maakten van een traditionele marketingstrategie heeft het Trump-team een knap staaltje Data Driven Marketing gevoerd. Barack Obama was overigens de eerste president die met big data aan de haal ging en Trump heeft deze aanpak succesvol overgenomen. Tijdens de verkiezingscampagne gebruikte het marketingteam van Trump een uitgebreide set van online profilingtools. Die stellen je in staat om aan iedere onbekende websitebezoeker een gezicht te geven en uiteindelijk heel nauwkeurig potentiële kiezers te identificeren.

Data als drijvende kracht

Met het binnenhalen van Steve Bannon als Chief Strategist van de marketingcampagne kreeg Trump beschikking over de dataset van Breitbart News. Dit is een conservatieve Amerikaanse nieuwssite die bekend staat om zijn uiterst rechtse connecties. Dankzij zo’n unieke hoeveelheid aan data worden de profielen van onlinegebruikers steeds verfijnder en daarmee de voorspelbaarheid van politieke opvattingen. Later is dan ook gebleken dat juist deze groep kiezers beslissend werd voor de overwinning in de ‘swing states’. Wat uiteindelijk de totale overwinning opleverde.

Hoe werkt dat?

De wijze waarop met gedragsdata potentiële kiezers zijn geïdentificeerd is in feite hetzelfde als het generen van leads zoals we bij Walnut.Marketing doen. Door gebruik te maken van digitale platformen verzamelen we een enorme berg aan data. Deze geven ons waardevolle inzichten. Bijvoorbeeld over het gedrag en de interesses van een bepaalde doelgroep. Op basis daarvan optimaliseren we alle marketingactiviteiten en kunnen we heel gericht campagnes uitzetten. Met andere woorden, door online gedrag te analyseren weten we een nauwkeurig profiel te schetsen en schakelen we daar gericht op. Heel effectief. Trump heeft daarmee hoog rendement uit zijn campagne gehaald.

De succesformule

Laat ik de bevindingen nuanceren. Het succes van Trump is niet alleen aan zijn marketingcampagne toe te schrijven. Hij heeft ook slim gebruik gemaakt van de afkeer onder Amerikanen tegen de heersende klasse in Washington. En juist zijn vreemde gedrag en persoonlijkheid steekt lekker af bij het hele systeem waar velen het zo mee gehad hadden. Absoluut onderdelen van deze succesformule. Toch kunnen we stellen dat de Trumpcampagne de kracht van Data Driven Marketing onderschrijft. Een kracht die we bij Walnut.Marketing dagelijks toepassen. Want of het nou potentiële kiezers of potentiële leads zijn, wij zetten data in met het belang van onze klanten als uitgangspunt.

Wij zijn Walnut.Marketing

Dus ambieer je een functie in het Witte Huis? De mogelijkheden zijn wat ons betreft ongekend. Stuur een mailtje naar hallo@walnut.marketing om die mogelijkheden door te nemen. We gaan graag met je aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: