Waarom naast SEO ook investeren in SEA?:

Je hebt ongetwijfeld al eens van Search Engine Optimalization (SEO) gehoord en mogelijk ook van Search Engine Advertising (SEA). Maar ken je het verschil al? En weet je wat deze marketingtechnieken voor jouw bedrijf kunnen betekenen? In dit blog krijg je antwoord op deze vragen. Evenals op de misschien wel nog belangrijkere vraag voor jou: Waarom zou je überhaupt investeren in adverteren op Google?

De zoekmachine die Google heet
Voordat we ingaan op wat SEA voor jou kan betekenen, eerst een beetje achtergrondinformatie over de ‘allmighty’ Google. De nummer 1 zoekmachine in veel landen voorziet mensen wereldwijd van informatie en verbindt vraag met aanbod. Je kunt Google letterlijk een vraag stellen waarop je vervolgens een passend antwoord krijgt. Maar hoe doet Google dit? Hoe weet de zoekmachine welke informatie voor jou relevant is?

Lang verhaal kort gemaakt: Google werkt met een zoekalgoritme. Om het nog iets ingewikkelder en uitdagender te maken, past zij het algoritme 500 tot 600 keer per jaar aan. Grote aanpassingen vinden ongeveer vijf keer per jaar plaats. Up-to-date blijven is in de SEO en SEA-wereld van groot belang. De wijzigingen kunnen net het verschil betekenen tussen wel en niet zichtbaar zijn. Google loopt hier echter niet mee te koop. De ingewikkelde wiskundige formule achter het algoritme is een groot mysterie. Zo nu en dan laat Google een aantal tips los, maar het is aan de online marketeers om te achterhalen wat er verandert en hoe hierop in te spelen.

Belangrijk om te weten is dat Google ’s algoritme jouw website doorzoekt op relevantie voor bezoekers (lees: potentiële klanten). Kan jouw website aan hun (informatie)behoefte voldoen? Zo ja, dan staat de website hoog in de lijst met zoekresultaten. Alles draait om relevantie: unieke, nieuwe, actuele, op de bezoekers afgestemde content. Zet SEO en SEA in voor een betere vindbaarheid van jouw website.

Zoekmachine optimalisatie
Een hoge ranking op de zoekresultatenpagina realiseren is onderhand een vak apart. Waar het eerst vooral om het toevoegen van meta tags ging, zijn er nu wel 300 zogenaamde “ranking factors” om rekening me te houden.  SEO betekent dan ook het optimaliseren van een website door het verbeteren van interne en externe factoren. Denk hierbij aan zowel technische als inhoudelijke aspecten. Eén van de belangrijkste dingen om te doen is het achterhalen en verwerken van relevante zoekwoorden in je website. Zo verhoog je de ranking, daarmee het bezoekersaantal en uiteindelijk de conversies. Yara vertelt je hier alles over in haar blog SEO tips voor betere vindbaarheid van je website.

Een website met uitstekende SEO vind je terug tussen de organische resultaten van Google. Dit zijn de pagina’s die verschijnen onder de advertenties (zie afbeelding).

Zoekmachine adverteren
Wil je meer opvallen en helemaal bovenaan komen te staan? Zet dan in op SEA! Het verschil met SEO is dat je betaalt voor het tonen van jouw website in de zoekresultaten. Maar dit heeft veel voordelen. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je hebt binnen enkele minuten een toppositie op de zoekresultaten pagina. Wanneer mensen zoeken op jouw zoekwoorden komt jouw advertentie bovenaan te staan.
  • Je hebt een gigantisch bereik. Google is in dit land de absolute marktleider, met een marktaandeel van 95%. Dagelijks vinden er 3,5 miljard zoekopdrachten plaats via Google. De top 3 advertentieplaatsen resulteert in 40% van alle kliks.
  • Je kunt zeer gericht adverteren. Zo kun je een advertentie maken per productcategorie of dienst en een specifieke doelgroep aanspreken.
  • Je loopt weinig risico. Je betaalt naar verbruik. Als iemand niet op jouw advertentie klikt, hoef je niet te betalen voor de vertoning.
  • Je kunt jouw resultaten tot in detail bijhouden en meten. Door Google Adwords te koppelen aan Google Analytics krijg je een totaaloverzicht van onder andere het aantal kliks, de kosten per klik en het aantal conversies.

Adverteren via Google gaat via Google AdWords. Je biedt op betaalde advertentieplekken. Deze plekken worden verdeeld volgens een veilingsysteem. Naast de hoogte van jouw bod op relevante zoekwoorden en het bod van jouw concurrenten, hecht Google ook waarde aan de kwaliteit van een advertentie. Bespaar dus geld door je advertenties te optimaliseren! Hoe? Dat vertel ik je in een volgend blog.

Wij zijn Walnut.Marketing
Kun je hulp gebruiken bij zoekmachine optimalisatie en/of zoekmachine adverteren? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Wij reageren direct en gaan graag met jou aan de slag. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: