Welke deuren gebruiken jouw websitebezoekers?:

Bij het leren kennen van je prospects is het heel belangrijk om te weten waar ze vandaan komen. Weet jij waarom?

Tijd voor verandering
In ons eigen online marktonderzoek vroegen wij aan een selectie van 117 respondenten of zij inzicht hebben in de herkomst van hun websitebezoekers. Maar liefst 50% van de respondenten beantwoordden deze vraag met: ´Nee’. Waarom het zo belangrijk is om dit te weten leggen wij in dit blog graag aan jullie uit. Een ding is zeker: It’s time for some changes!

De homepage van een website speelt al lang niet meer dezelfde rol als vroeger. Velen denken nog steeds dat het merendeel van de websitebezoekers binnenkomt via de homepage van een organisatie. Niets is minder waar! In Data Driven Marketing wordt de homepage niet meer gezien als de voordeur waarlangs alle bezoekers binnenkomen. Ze komen veelal binnen via dieperliggende pagina’s, de achterdeur, en gebruiken de homepage slechts om te navigeren binnen de website.

Het gebruik van social media, de inzet van e-marketing, SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimalisation) dragen ook bij aan het creëren van traffic naar specifieke websitepagina’s van een organisatie. Er zijn dus veel manieren waarop bezoekers een website kunnen bereiken. Als organisatie moet je filteren, want je wil natuurlijk weten in welke kanalen je moet investeren om het gewenste resultaat te behalen. Als jij niet weet waar je bezoekers vandaan komen dan weet je ook niet via welke kanalen jij het beste je klanten kunt bereiken. Stel, je hebt 1000 euro om uit te geven aan Online Marketing, waar besteed je het dan aan? Misschien aan Adwords, Facebook, LinkedIn of Content Marketing? Allemaal vragen die makkelijker te beantwoorden zijn als je weet waar je bezoekers vandaan komen. Daarom vinden wij dit ook zo belangrijk!

Meten is weten
Een handige tool om te achterhalen waar je websitebezoekers vandaan komen is Google Analytics. Hiermee kun je het inkomende verkeer ‘taggen’ middels de UTM-parameters. Dit betekent dat er een extra gedeelte aan je URL wordt toegevoegd, die zo veel mogelijk relevante informatie over je bezoeker verzamelt. Uiteindelijk kom je erachter hoe de bezoeker op je website terecht is gekomen.

Om de UTM-parameters aan de standaard URL toe te voegen heeft Google de URL-builder ontworpen. Deze tool genereert URL’s waaruit Google specifieke informatie over je websitebezoekers kan halen. Binnenkort leggen wij graag in een apart blog uit hoe je te werk moet gaan bij het instellen van deze URL-Parameters.

Het is dus van groot belang om te meten waar de bezoekers van je website vandaan komen. Op deze manier kun je bepalen welke communicatie- en marketingmiddelen effectief zijn, op welke gebieden nog veel te winnen valt en hoe je de doelgroep het beste kunt bereiken.

Wij zijn Walnut.Marketing

Wil jij ook aan de slag met Data Driven Marketing? Meer informatie over de mogelijkheden lees je hier. Wil je meteen aan de slag en heb je daarbij hulp nodig? Stuur dan een mailtje naar hallo@walnut.marketing. Spreek je ons liever face-to-face, laat het ons weten en dan verzorgen we voor jou een op maat gemaakte presentatie. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

Andere berichten van Walnut.Marketing BV: