Zakelijk bloggen: The Do’s and Dont’s:

Daarom geven we je in dit blog the do’s and dont’s van zakelijk bloggen.

In ons vorige blog gaven we al aan dat zakelijk bloggen ‘hot’ is en conversie voor je business vergroot. Hopelijk ben je na het lezen dus meteen aan de slag gegaan. Maar je moet het natuurlijk wel goed doen! Daarom hebben wij dit vervolg blog geschreven, waarin we the do’s and dont’s van zakelijk bloggen voor jou op een rijtje gezet hebben.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Eventjes een blog schrijven klinkt misschien simpel, maar dat is het niet altijd. Net zoals bij vele andere dingen heb je een gedegen plan nodig. Dit begint met het beantwoorden van een aantal vragen, zoals: over welk onderwerp ga ik schrijven? Hoe veel ga ik schrijven? Is het onderwerp interessant genoeg voor mijn volgers?

Do: Maak gebruik van een contentkalender waarin je je strategie vastlegt

Meer hierover lees je hier.

Don’t: Te weinig of te veel bloggen: Het laat mensen misschien denken dat je niet genoeg inspiratie hebt, of je geeft ze waarschijnlijk de indruk dat je tijd over hebt. Dat wil je dus vooral niet!

Do: Schrijf voor de juiste doelgroep: Mensen hebben andere interesses, houdt hier dus rekening mee. Biedt content aan die relevant en interessant genoeg is.

Don’t: Schrijven voor zoekmachines: In eerste instantie moet je tekst ‘menselijk’ zijn. Later kun je je tekst op SEO checken. Combineer beiden en je hebt een heel krachtig stuk.

Do: Zorg voor waardevolle informatie: Je lezers moeten vooral iets aan je blog hebben, anders doen ze zich niet meer de moeite om de tijd te nemen om het te lezen. Er is niks mis mee om af en toe eens iets grappigs te posten, maar weet wel wanneer je dat kunt doen.

Don’t: Bloggen om te verkopen: Zet jezelf neer als een expert en niet als een verkoper. Mensen hebben het al snel door als een tekst die kant uitgaat. Help mensen en beantwoord hun vraag met een oplossing. Dat is de juiste manier om door middel van een blog meer business te genereren!

Do: Wees consistent en herkenbaar: Schrijf altijd in dezelfde stijl, gebruik herkenbare kleuren en vergelijkbare afbeeldingen. Gebruik je bijvoorbeeld zwart-wit foto’s, doe dat dan bij elke blog.

Don’t: Andere vormgeving uitproberen: Onherkenbaarheid ontstaat als je je blog steeds in een andere vorm giet. Dat is niet wat we willen, dus houdt het lekker simpel.

Praktische blog tips: Nadat de voorbereiding goed is verlopen is het tijd om te beginnen met bloggen. Natuurlijk zijn er tijdens het schrijven ook genoeg dingen waar je op moet letten. Zo is het belangrijk de juiste Tone of Voice te gebruiken en een goede structuur aan te brengen.

Do: Begin met een uitdagende titel: Het eerste en grootste dat je lezer op beeld ziet is de titel. Het is dus van groot belang dat deze aansprekend genoeg is, anders loop je het risico dat ze het niet interessant genoeg vinden om verder te lezen. Hoe belangrijk een titel echt is lees je binnenkort in een apart blog.

Don’t: Geen rekening houden met SEO: Een slechte SEO-titel wordt niet gevonden in Google. Je moet er dus voor zorgen dat de belangrijkste keywords, en het liefst vooraan, in je titel staan. Als dat lukt, vindt Google je aardig en schiet je omhoog.

Do: Schrijf informeel, makkelijk en houd zinnen en alinea’s kort: Maak het de lezer makkelijk en kies voor een goed taalniveau. Taalniveau B1 is begrijpelijke taal voor (bijna) iedereen. Korte alinea’s en zinnen zorgen ervoor dat je tekst prettig leesbaar is, ook op een smartphone.

Don’t: Te veel vakjargon gebruiken: Zakelijke taal of vakjargon komt vaak te onpersoonlijk over. Informeel schrijven spreekt mensen meer aan.

Do: Werk met tussenkopjes, opsommingen, links, afbeeldingen en/of video’s: Je teksten scanbaar maken, dat is de kunst. Een lezersvriendelijk blog is waar het om gaat.

Don’t: Mensen opzadelen met lappen tekst en een Information overlaad: Mensen kijken niet alleen naar de inhoud, maar ook naar hoe een blog is opgebouwd. Een lange lap tekst is niet fijn om te lezen en daar hebben we ook het geduld niet meer voor.

Do: Eindig met een call-to-action: Spoor je lezers aan tot actie. Zo maak je je blog interactief en zet je ze ook echt in beweging.

Don’t: Onduidelijk zijn over welke kant je uit wil: Als je afsluit met een call to action weet de lezer dat hij/zij iets moet doen om aan de slag te kunnen gaan. Doe je dit niet dan ben je onduidelijk en te passief.

Verspreiden en meten. Bijna klaar, maar nog niet helemaal. Het is belangrijk dat mensen je blog gaan lezen. Dit kun je stimuleren door je blog te delen met je omgeving.

Do: Verspreid je blog via diverse kanalen: Als je je blog onder de aandacht wilt krijgen bij meerdere doelgroepen is het slim om verschillende kanalen te gebruiken. Facebook en Linkedin zijn zeer geschikt. Door de likes & shares bereik je vrienden van je vrienden en dus een groot publiek.

Don’t: Ervan uitgaan dat mensen hem vanzelf wel tegenkomen: Op social media zitten uiteraard meer mensen dan op jouw website. Post daarom elk blog op al je social media kanalen en je krijgt vanzelf meer verkeer naar je website.

Do: Meet je resultaten: Gebruik de statistieken om te kijken hoe je blogs het doen. Zo zie je wat werkt en wat niet. Het helpt je de lezer beter te begrijpen en geeft je de mogelijkheid om jezelf te verbeteren.

Don’t: Schrijven om te schrijven: Gewoon bloggen omdat je maar iets moet doen werkt niet. Daarnaast is het zonde als je er verder niks mee doet. Schrijf dus altijd met een doel!

Wij zijn Walnut.Marketing

Ben je overtuigd dat zakelijk bloggen ook iets voor jouw organisatie is, maar weet je niet of je het goed doet en heb je hulp nodig? Wij gaan graag samen met jou aan de slag! Ons content team beantwoordt al je vragen en staat voor je klaar. Stuur een mailtje naar hallo@walnut.marketing, wij reageren direct. Laten we samen de uitdaging aangaan!

 

 

 

Andere berichten van Wij zijn Walnut.Marketing: